Dropdown Language

Switch Language

Brandend maagzuur  behandelen

Brandend maagzuur verlichten

Rennie® werkt snel en efficiënt bij brandend maagzuur en zuur gerelateerde maagklachten. Rennie® is een maagzuurbinder met een lokale werking en wordt dus niet opgenomen in het bloed. Rennie® zet maagzuur snel en efficiënt om in water en mineralen en verlicht zo brandend maagzuur en zuur gerelateerde maagklachten. Rennie® is een vrij verkrijgbaar geneesmiddel.

Wat kun je doen om brandend maagzuur te voorkomen?

Iedereen heeft weleens last van brandend maagzuur. Hier zijn wat tips om de klachten te verlichten:

  • Ga de eerste drie uur na het eten niet platliggen. De productie van maagzuur is dan het hoogst. Als je rechtop zit, helpt de zwaartekracht je om je maaginhoud en het maagzuur op zijn plek te houden.

  • Heb je meer last van brandend maagzuur na het sporten, drink dan voldoende water. Dit zorgt voor betere hydratatie en spijsvertering. Het is aan te raden om tenminste twee uur te wachten na het eten voor dat je gaat sporten.

  • Voorkom het dragen van strakke kleding rondom je taille, wat kan drukken op je buik en brandend maagzuur kan veroorzaken.

  • Vettig eten kan brandend maagzuur veroorzaken. Probeer daarom dus mager vlees en kleinere maaltijden, neem kleine hapjes en kauw je eten goed, om zo je klachten te voorkomen. Ook is het beter om zure voedingsmiddelen te vermijden, zoals pompelmoes, sinaasappel, tomaten en azijn, maar ook gekruid eten. Alcohol, cafeïne en koolzuurhoudende dranken (vooral cola) kun je ook beter beperken.

  • Bij iedereen zijn de oorzaken en symptomen van brandend maagzuur weer net iets anders. Het kan je helpen om een dagboek bij te houden, om er zo achter te komen wanneer en bij welk eten je klachten optreden.

Tips om brandend maagzuur 's nachts te verminderen:

  • Leg bij het slapen je hoofd wat hoger (op een dikker kussen). In deze houding voorkom je dat het maagzuur naar boven komt.
  • Drink kruidenthee voor het slapengaan – gember of kamille brengen de maag tot rust.
  • Let goed op wat je kort voor het slapengaan eet en drinkt; alcohol kan de sluitspier tussen je maag en je slokdarm wat verslappen, waardoor je last kunt krijgen van zure oprispingen. Probeer ook zoveel mogelijk vettig eten, cafeïne en koolzuurhoudende dranken ’s avonds te vermijden.
  • Ontspan voor het slapengaan. Stress kan maagklachten zoals brandend maagzuur veroorzaken.. Neem bijvoorbeeld een warm bad of lees een goed boek. Schakel apparaten zoals je smartphone minimaal een uur voor het slapen uit. Onderzoek heeft uitgewezen dat het blauwe licht van het beeldscherm de productie van het hormoon melatonine (dat er voor zorgt dat je slaap krijgt) onderdrukt.

Wil je meer weten over brandend maagzuur? Lees dan meer over de symptomen en oorzaken.