Zwangere vrouw met brandend maagzuur

10 tips om brandend maagzuur te verminderen tijdens zwangerschap

Last van brandend maagzuur tijdens je zwangerschap?
Hoe herken je brandend maagzuur?
10 tips om je maagzuur klachten te verminderen

Last van brandend maagzuur tijdens je zwangerschap?

Zodra je zwanger bent, verandert er hormonaal zeer veel, met soms brandend maagzuur tot gevolg. Dit wordt gelukkig vaak minder van zodra je lichaam zich heeft aangepast op de nieuwe situatie, totdat je baby flink gaat groeien. Dan kan er druk op je maag ontstaan door je groeiende baarmoeder. Hierdoor wordt het maagzuur langs omhoog je slokdarm ingedrukt en dat geeft dat nare, brandende gevoel.

Wil je meer weten over maagzuur tijdens je zwangerschap? Lees dan dit artikel.

Hoe herken je brandend maagzuur?

Een brandend gevoel in je maag, je slokdarm of achter je borstbeen? Een zurige smaak in je keel? Dat is brandend maagzuur dat vanuit je maag je slokdarm wordt ingeduwd. Je kunt er op onverwachte momenten last van krijgen, niet alleen na het eten. Heel vervelend! Er zijn diverse klachten die ‘opkomen’ bij brandend maagzuur en ze kunnen ook verschillen per persoon.

10 tips om je maagzuur klachten te verminderen

Je kunt brandend maagzuur tijdens je zwangerschap beperken door aanpassingen in je eetpatroon en levensstijl. Houd daarom deze leefregels en voedingsadviezen in acht: het kan je zeker helpen.

  • Vermijd gekruid en vet(tig) eten. Vet(tig) eten en scherpe kruiden kunnen brandend maagzuur veroorzaken. Ook is het goed om zure voedingsmiddelen te vermijden zoals pompelmoes, sinaasappel, tomaten en azijn.
  • Drink tussen maaltijden door zo min mogelijk koolzuurhoudende dranken, koffie (cafeïne), gewone thee en zuur vruchtensap kun je ook beter overslaan. Probeer tijdens het eten niet te veel te drinken. Dit verdunt je maagzuur, waardoor het minder effectief wordt. Drink in plaats daarvan tussen de maaltijden door.
  • Eet vaker en kleinere porties Probeer 5 tot 6 kleine maaltijden te eten verdeeld over de hele dag in plaats van 3 grote maaltijden, dit om te voorkomen dat je maag te vol wordt en tegen de opening van je maag aan duwt. Als het niet lukt om kleine maaltijden te nemen, probeer dan je hoofdmaaltijd bij lunchtijd te nemen en 's avonds zo licht mogelijk te eten.
  • Eet langzamer
    Snel eten verhoogt de kans op brandend maagzuur. Neem kleine hapjes en kauw je eten goed, om zo je klachten te voorkomen. Speeksel neutraliseert maagzuur. Probeer te ontspannen en te genieten van je maaltijd. Het is misschien niet makkelijk, maar stress vermijden helpt om je spijsvertering op gang te houden.
  • Eet niet vlak voor het slapen
    Eet niet in de drie tot vier uur voor je naar bed gaat. Zo heeft je maag genoeg tijd om het voedsel te verteren en heb je minder kans op zure oprispingen als je gaat slapen.
  • Slaap met verhoogd hoofdeinde
    Als je vooral 's nachts last hebt van brandend maagzuur kan je het beste het hoofdeinde van het bed 10 tot 15 centimeter hoger zetten dan het voeteinde. Slapen met twee of drie kussens onder je hoofd kan ook helpen, zeker in het laatste deel van je zwangerschap. De maaginhoud stroomt dan minder snel terug naar de slokdarm.
  • Buk met een rechte rug
    Probeer als je moet bukken met een rechte rug door de knieën te zakken en houd je bovenlichaam rechtop. Als je voorover bukt stroomt namelijk het maagsap makkelijker de slokdarm in.
  • Draag geen knellende kleding
    Comfortabel zijn tijdens de zwangerschap is van essentieel belang voor zowel jezelf als je baby. Rond de maag kun je daarom beter loszittende kleding dragen. Knellende kleding kan namelijk de druk op de maag vergroten, wat op zijn beurt weer leidt tot brandend maagzuur.
  • Voorkom verstopping
    Verstopte darmen (obstipatie) kunnen de druk op de maag vergroten, waardoor klachten verergeren. Je kunt verstopping voorkomen door vezelrijk te eten, tenminste twee liter per dag te drinken en veel te bewegen. Vezels stimuleren de werking van de darmen en zorgen voor een gemakkelijke stoelgang. Je vindt vezels in groente, fruit, peulvruchten, volkorenbrood, aardappelen, volkorenpasta en zilvervliesrijst.
  • Rennie geschikt tijdens zwangerschap
    Rennie is een maagzuurbinder met een lokale werking. Rennie zet maagzuur snel en efficiënt om in water en mineralen. Vraag altijd je arts of apotheker om advies voordat je een geneesmiddel gaat innemen tijdens je zwangerschap. Lees voor gebruik altijd de verpakking en bijsluiter. Als klachten aanhouden of erger worden, raadpleeg dan een arts of apotheker.